Met de lesmethode Onderzoekend Tuinieren werken de kinderen in groepjes in plaats van één tuintje of tuinbed per persoon. Het onderhoud bij deze opzet is eenvoudig onder lestijd door de kinderen zelf te doen. Hierdoor kan school de schooltuin zonder externe hulp bestieren.

Hoeveel ruimte: Voor een schooltuin is minimaal 5 m² per groep nodig, plus 60 m² gemeenschappelijke ruimte; 200 m² is ideaal voor acht groepen.

Locatie: De tuin kan op schoolterrein of in overleg met de gemeente op openbaar groen worden aangelegd. Een zonnige locatie (zuid/zuidwest) is belangrijk en vermijd nabijheid (water) en schaduw van hoge bomen.

Kosten: De aanleg hoeft niet duur te zijn; subsidies en hulp van ouders of lokale experts maken veel mogelijk. Vraag er naar bij de gemeente, gezondeschool.nl, Jong Leren Eten, Oranjefonds.nl, Jantje Beton, Fonds 1818 (binnen hun werkgebied), provinciaal landschapsbeheer en lokale of regionale kantoren van banken

TEGELS ERUIT - SCHOOLTUIN ERIN

Ontwerp: Betrek leerlingen bij het ontwerp (schaal 1:50) denk aan combinaties met aardrijkskunde, rekenen met oppervlakte, en aanleg in het najaar.

Teken de vaste elementen als hekwerk, bomen. Zorg voor brede hoofdpaden van 60cm. Tussen de bakken of bedden 30cm pad. 3 compostvakken, 1 schuur of kast, regenwateropvang, stuk algemene tuin met vaste planten,

Aanleg: Bij voorkeur worden de leerlingen en leerkrachten zoveel mogelijk betrokken bij het fysiek aanleggen van de tuin. Dit zorgt direct voor betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Met een beetje begeleiding kunnen ook leerlingen bestrating verwijderen, spitten, aarde aanbrengen en zelfs picknickbanken in elkaar zetten.

Grond: Om zeker te zijn van schone grond en luchtige aarde adviseren wij het plaatsen van bakken met biologische moestuinaarde. Een dikke laag natgemaakt karton onderop is altijd aan te raden voor het telen in bakken.

De ondergrond van de paden en het buitenlokaal is bij voorkeur van natuurlijk materiaal; zand, houtsnippers, gras of schelpen. Deze vergen allemaal wel meer onderhoud dan bestrating, maar zijn wel belangrijk voor een goede waterhuishouding en het bodemleven in de tuin.

Zo ontstaat een leerzame en duurzame tuin.

Meer informatie over het opstarten van een schooltuin, neem contact met ons op

Meer over een schooltuin

De schooltuin met de lesmethode Onderzoekend Tuinieren

GROEN IS GOED

•In een groene omgeving zijn bewoners meer buiten en actiever

•Uitzicht op groen heeft een stress reducerende werking

•Groen verfraait de omgeving en verhoogt de aantrekkelijkheid van het gebied.

•Een groen ingerichte buitenruimte draagt bij aan een beter sociaal klimaat

•Groen draagt bij aan vermindering van geluidsoverlast

•Groen vermindert wateroverlast en hittestress

•Goed ingericht groen bevordert de biodiversiteit

•Insecten (zoals bijen en vlinders), vogels en kleine zoogdieren gedijen beter