Dé lesmethode voor de schooltuin

Onderzoekend Tuinieren is een praktische lesmethode voor acht jaar schooltuinieren met en door kinderen.

Naast leren met en in de natuur heeft de lesmethode als doel een gezond en duurzaam voedingspatroon te bereiken door kennis en voorkeur voor plantaardig voedsel (groente) te verhogen.

Het complete lespakket van dé methode voor de schooltuin bestaat uit:

  • Teamtraining op locatie

  • Handboek met o.a. de leerlijn, de leerdoelen en een materiaallijst

  • Handleidingen voor de leerkracht op 4 niveaus

  • Tuinboeken voor de kinderen van leerjaar 3 tot en met 8

  • Set van 5 instructiekaarten voor de tuinwerkzaamheden

  • Tuinkalenders op 4 niveaus op A3 formaat

  • Zoekkaart Wilde Planten in de Tuin op A3 formaat

  • Zoekkaart Dieren in de Tuin op A3 formaat

  • Zadenpakket per niveau en tuinkalender (totaal 24 soorten)

Verkrijgbaar als complete lesmethode bij:

Het lesprogramma Onderzoekend Tuinieren voor Leerjaar 1-8 is jaarrond en biedt elk jaar 9 hoofdstukken met steeds 2 lessen.

Het tuinonderhoud is een vast bestanddeel van het lesprogramma, de kinderen onderhouden de tuin zelf, er is geen ondersteuning van buitenaf nodig.

Door creatief (her)gebruik van materialen en slimme tuinier trucs worden kosten en werk bespaard en is het voor de kinderen thuis reproduceerbaar.

In het lesprogramma voor leerjaar 1-8 bereiden de kinderen elk jaar 3 recepten met de oogst uit de tuin.

Naast het fysieke programma ontvangt de school toegang tot digitaal materiaal met o.a. de recepten voor de nieuwsbrief aan de ouders. Zo kunnen de kinderen de recepten uit het lesprogramma ook thuis bereiden.

De tuinkalender en het lesprogramma houden rekening met de schoolvakanties.

Bestel onze zichtzending:

De lesmethode zorgt ervoor dat de schooltuin juist zonder extra hulp van ouders/verzorgers een succes wordt en blijft.

Het tackelt de belangrijkste zorgen:

  • Het programma adviseert de kinderen in gezamenlijke tuinbedden te tuinieren. Het onderhoud is onderdeel van het lesprogramma, de kinderen onderhouden de tuin zelf. Ook is de schooltuin geen Rembrandt in het Rijks, het is een kindertuin als een kindertekening op de koelkast.

  • De kinderen leren de aarde en de planten te beschermen tegen droogte, hierdoor is geen extra watergeven nodig. Het programma werkt met de natuur, een hele droge zomer hoort er gewoon ook bij. En als de oogst mislukt is daar weer een diertje blij mee, je doet het dus altijd goed!

  • Er is geen ecologische voorkennis nodig. Je hoeft geen David Attenborough, Freek Vonk of boswachter te zijn om kinderen over de natuur te leren. Ecologische basisvorming begint bij de natuur ontdekken, van ontdekken komt vanzelf onderzoeken, van onderzoeken komt vanzelf kennis en inzicht.

  • Het lesprogramma bestaat uit 9 Stappen per schooljaar. Elke Stap wordt in een maand gemaakt. Elke Stap heeft 2 lessen. Een les duurt gemiddeld 60 min. Per maand 120 minuten, omgerekend een half uur per week. De lessen worden door de eigen leerkracht gegeven.

“Ik vind deze lessenreeks waardevol. Zeker als een leerkracht niet echt groene vingers heeft, maar wel veel aan de kinderen wil leren over alles in de moestuin.”

Leerkracht groep 7, Dalton school Rotterdam