Waarom een schooltuin?
In de schooltuin leren kinderen met alle zintuigen en krijgen verbinding met de natuur. Met Onderzoekend Tuinieren wordt de schooltuin het buitenlokaal waar alle zaakvakken en basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen context krijgen.
Onderzoekend Tuinieren brengt beweging, verwondering en verbinding terug in de klas. Het maakt kinderen nieuwsgierig, weerbaar en gezond.
Onze wereld verandert razendsnel en vraagt om meer dan kennis, onderzoekende en probleemoplossende vaardigheden zijn cruciaal.
De schooltuin geeft kinderen het kader om deze vaardigheden te ontwikkelen, midden in de natuur.
Want….
buitenlessen bevorderen de sociale competenties, het zelfvertrouwen en het leervermogen
natuurlijke omgevingen verlagen stress en stimuleren het welbevinden
beweging in de buitenlucht ondersteunt de cognitieve ontwikkeling
het microleven in tuinaarde verlaagt de kans op allergieën zoals astma. zelfs iets kleins als met je handen door de aarde woelen is al voldoende
In de natuur groeit iedereen op zijn eigen manier. De opbrengst van het leren in de schooltuin bestaat uit verwondering, kennis, waardering, inzicht en vaardigheden. De schooltuin geeft sommige kinderen de ruimte voor groei bij andere vakken. Al doende leren en reflecteren de leerlingen en de leerkracht samen.
Ecologische basisvorming
Het is onvoorstelbaar als een volwassene Shakespeare niet kent, toch?. Maar als een econoom het verschil tussen een duizendpoot en een worm niet kent, kijkt daar niemand van op. Een wereld zonder Shakespeare zou er heel anders uitzien, maar we zouden het overleven.
Ecologische basisvorming is een voorwaarde om te zorgen dat de mensheid leert leven met de natuur.
Hoe doen wij dat
Je hoeft geen David Attenborough, Freek Vonk of Lodewijk Hoekstra te zijn om kinderen over de natuur en tuinieren te leren. Ecologische basisvorming begint bij de natuur ontdekken, van ontdekken komt vanzelf onderzoeken, van onderzoeken komt vanzelf kennis en inzicht.
Bedenk dat de tuin voor en door kinderen is, dus geen professionele tuinbouw!
Probeer geen perfectie na te streven, want dan wacht alleen teleurstelling. Bovendien is een tuin/de natuur altijd in ontwikkeling en is elk jaar anders.
In het introductiefilmpje van Onderzoekend Tuinieren wordt het ook duidelijk aangegeven: “een mislukt plantje bestaat niet, er is altijd wel een diertje blij mee, je doet het dus altijd goed!”
Na de zomervakantie kan de tuin er verwilderd en overwoekerd uitzien, zo werkt de natuur nou eenmaal. De kinderen zullen dit niet als verschrikkelijk, maar juist verbazingwekkend ervaren, een echte jungle! Een voordeel van de ‘jungle’ is dat veel planten goed de zomer doorkomen, omdat de grond veel minder uitdroogt. Het is wellicht even goed zoeken en voorzichtig de wildernis te lijf gaan, maar grote kans dat veel groenteplanten het prima naar hun zin hebben.