Meer groenten op het bord

Kinderen die actief betrokken zijn bij het verbouwen van groenten in een schooltuin, zijn meer geneigd deze groenten ook daadwerkelijk te eten. Dit maakt de schooltuin een krachtig middel in de strijd tegen slechte eetgewoonten.

Onderzoek toont aan dat leerlingen meer groenten consumeren en een positiever beeld ontwikkelen van gezonde voeding wanneer ze zelf betrokken zijn bij het proces van zaaien tot oogsten. 

Buiten leren en bewegen

Met een schooltuin worden lessen naar buiten verplaatst. Dit betekent dat kinderen meer tijd in de frisse lucht doorbrengen, wat niet alleen hun fysieke gezondheid ten goede komt, maar ook zorgt voor een betere concentratie en minder stress. Het werken in de tuin brengt automatisch beweging met zich mee: graven, zaaien, wieden en oogsten maken van de tuin; een natuurlijke gymles.

Samenwerken en mentale gezondheid

Werken in de tuin biedt kinderen de kans om samen te werken en sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Daarnaast hebben studies aangetoond dat tijd doorbrengen in de natuur stress vermindert en bijdraagt aan een beter mentaal welzijn (Swank, 2013). De schooltuin is een veilige, rustgevende omgeving waar kinderen met alle zintuigen leren en kunnen ontspannen.

Een duurzame basis voor gezonde gewoonten

De lessen in de schooltuin zijn niet alleen leerzaam, maar geven kinderen ook inzicht in waar hun voedsel vandaan komt. Dit bewustzijn legt de basis voor duurzame, gezonde keuzes in de toekomst. Kinderen leren bovendien vaardigheden die ze thuis kunnen toepassen, zoals het verzorgen van planten en het bereiden van gezonde maaltijden met verse ingrediënten.

Gezonde School

Het doel van de Gezonde School-aanpak is een gezonde leefstijl vanzelfsprekend maken voor leerlingen. De schooltuin is hierin een krachtig hulpmiddel dat op meerdere vlakken bijdraagt aan de ontwikkeling van gezonde gewoonten en een gezonde leefstijl. 

De lesmethode Onderzoekend Tuinieren heeft een RIVM Erkenning van het Loket Gezond Leven. Hierdoor kan de lesmethode worden gebruikt om een aantal thema certificaten van de aanpak Gezonde School te behalen (Voeding, Natuur en Milieu en deels Welbevinden en Beweging). 

Met een schooltuin geef je gezondheid een centrale plek in het schoolleven. Het bevordert beweging, gezonde voeding, sociale vaardigheden en mentale veerkracht. Een Gezonde School met een actieve schooltuin legt de basis voor een gezonde generatie.


RIVM Erkenning

Onderzoekend Tuinieren heeft een RIVM Erkenning van het Loket Gezond Leven. Dit betekent dat scholen eenvoudiger subsidie kunnen aanvragen voor het opstarten van de schooltuin. Een RIVM erkenning is voor veel fondsen en programma’s de waarborg dat de lesmethode/programma aan hoge eisen voldoet.