
Voor schooltuinieren heb je echt geen groene vingers nodig…
Photo by Sandie Clarke
Subsidie voor Onderzoekend Tuinieren:
Lesmethode voor gezonde voeding nu ook in het voortgezet onderwijs
Onderzoekend Tuinieren heeft een subsidie ontvangen van de provincie Zuid-Holland om haar succesvolle lesmethode voor voedseleducatie uit te breiden naar het voortgezet onderwijs. In samenwerking met het Maris College Belgisch Park in Den Haag wordt dit najaar gestart met een pilot waarin de nieuwe lessen getest worden op uitvoerbaarheid en impact bij leerlingen van de tweede klas.
Onderzoekend Tuinieren laat jongeren zélf ontdekken hoe gezond voedsel groeit, wat het effect is van hun keuzes op hun gezondheid én op de wereld om hen heen. De methode gaat veel verder dan alleen tuinieren: leerlingen leren over voedselproductie, biodiversiteit, seizoenen, duurzaamheid en de natuurlijke kringloop – op een ervaringsgerichte en activerende manier.
Het Maris College stelt voor de pilot haar schoolplein beschikbaar voor de aanleg van een compacte schooltuin. Deze dient als praktijkplek binnen het lesprogramma, waarin leerlingen zaaien, verzorgen, oogsten én koken met wat ze zelf hebben verbouwd.
De provincie Zuid-Holland ondersteunt dit initiatief vanuit het Programma Gezondheid en Welzijn, waarin wordt ingezet op voedseleducatie, gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen. De lessen van Onderzoekend Tuinieren sluiten hier perfect op aan.
"Onze ambitie is dat elke leerling in Zuid-Holland – óók in het voortgezet onderwijs – leert waar zijn of haar eten vandaan komt, en waarom gezonde keuzes belangrijk zijn", aldus het team van Onderzoekend Tuinieren.
Eind maart stonden we op de 3e editie van de Moestuinbeurs op het landgoed van Kasteel Middachten! Zie hieronder wat impressies. Schrijf je in op onze Nieuwsbrief of op de Nieuwsbrief van De Moestuinbeurs zodat je er volgend jaar (weer) bij kunt zijn. Wij staan er sowieso :)
Lieve, groep 8
Kinderdirecteur IVN 22/23
Ambassadeur Schooltuinieren bij Onderzoekend Tuinieren
Voedsel verbouwen en bereiden is een primaire basisvaardigheid
Met het lesprogramma van Onderzoekend Tuinieren leren kinderen van 4 t/m 12 jaar elk jaar in de schooltuin over gezonde voeding, de levenscyclus en het klimaat door praktische natuur-, wetenschap- en technieklessen.
Ecologische basisvorming
Het is onvoorstelbaar als een volwassene Shakespeare niet kent, toch?. Maar als een econoom het verschil tussen een duizendpoot en een worm niet kent, kijkt daar niemand van op. Een wereld zonder Shakespeare zou er heel anders uitzien, maar we zouden het overleven.
Ecologische basisvorming is een voorwaarde om te zorgen dat de mensheid leert leven met de natuur.
Schooltuin bij school
De schooltuin bij school wordt een volwaardig buitenlokaal met het schooltuin lesprogramma voor alle groepen van de basisschool.
In de context van de schooltuin leren kinderen niet alleen over voeding en de natuur, maar ook taal en rekenen krijgen meer inhoud.
De schooltuinlessen zijn, net als gymlessen, onderdeel van het curriculum.
