Voor scholen

Leren met alle zintuigen

Met het lesprogramma van Onderzoekend Tuinieren leren alle kinderen met hun eigen leerkracht elk jaar in de schooltuin. En dat zonder groene vingers of watergeven in de vakanties. 

In de schooltuin bij school tuinieren de kinderen in gezamenlijke tuinbedden of tuinbakken. Het tuinonderhoud is onderdeel van de lessen en het programma is jaarrond.  

Tegenwoordig is de kennis over voedsel en voedselverbouwing minimaal tot niet aanwezig. Bovendien is er op veel scholen alleen theoretisch onderwijs over natuur en techniek.  

Een schooltuin leert de kinderen over voeding, daarnaast is de schooltuin de basis voor concrete leerervaringen op het gebied van natuur, wetenschap en techniek.

Wetenschappelijk onderzoek heeft de positieve effecten van schooltuinieren aangetoond. Hieruit blijkt dat leren en werken in een schooltuin bevorderlijk is voor de leerprestaties, fysieke gezondheid, sociale en emotionele gezondheid.

 

 

 

Kinderen die veel natuuronderwijs hebben genoten, maken bovendien duurzamere keuzes als volwassenen.

Daarnaast eten kinderen meer groente en fruit als ze dit zelf hebben geteeld.

In de schooltuin komen alle facetten van de natuur, biologische processen, gezonde voeding, beweging, techniek en wetenschap samen.

De schooltuin is een omkaderde context voor het leren over natuur en techniek. De kinderen leren niet alleen tuinieren, maar begrijpen ook hoe de natuur functioneert en kunnen dit naar hun eigen leefsituatie vertalen.

Het lesprogramma werkt bovendien met materialen die kinderen thuis ook tot hun beschikking hebben zodat ze thuis ook kunnen tuinieren, in de venster.  Naast het leren en begrijpen van diverse processen is het samenwerken in de tuin een belangrijk onderdeel van de lessen.

Het is onomstotelijk bewezen dat de schooltuin een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling van opgroeiende kinderen levert. Het leren op de schooltuin is leren met alle zintuigen.